BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, July 2, 2009

Untitled or Untinted????


Ermm..tetibe plak pale otak aku nie ader idea utk bwat nu post nie...ape yg aku nk post nie bknla utk myindir mane2 pihak....tp hal nie da lme da aku dgr since aku skola convent lg...almaklumlah biler da skola pompuan nie...mst r ader diskriminasi between "MAN" and "WOMAN"...
Tp btol ker??sumtimes aku xrse btol pon...tp bler da de dpn mate...kdg2 hal tue bley jd logik jgk..papepon kt cni aku hnya mahu kn pndgn n pndpt anda smua ttg pkara ini...apa yg pntg...klu bley xmo la ader diskriminasi k...plz be "ADIL"...coz aper yg aku nk post nie..xmo la mnyentuh ati dan prasaan mne2 phk...bak kte pepatah..."Tidak kena mengena dgn yg mati mahupon yg idop"..heheh...

okey r...nie la tajuk yg aku nk post nie....:

Betulkah LELAKI akan memilih WANITA yang baik untuk dijadikan ISTERI??
Bagaimana pula dengan WANITA yang kurang baik, jahat dan dot..dot..Siapa pula yang akan membimbing WANITA2 ini ke jalan yang benar???

Ader pulak yg aku dgr:

" LELAKI nie klu nk crk bini nk yg baik jek...yg jht tmpt dowg berfoya2 jek"
BTOL ker???

Papepon...respons dan juga pandangan dpd anda amatla diperlukan....Hopefully, tiada sbrg perselisihan faham yg berlaku dlm blog aku nie..aku hny mahu melihat bgmana perspektif dpd kaum LELAKI dan juga WANITA berkaitan isu2 ini...


Yg penting....RESPEKS, RELAKS "n" RESPONS.....hehe..da mcm program 3R la plak....
peace.... =)

11 comments:

gg said...

Ahahahaha...kalau lelaki leh kawen sampai 100 orang baru lah aku leh membimbing pempuan2 yang jahat tuh...tapi bleh 4 je..pas tu duit x ada...mcm mana????

gg said...

tapi tajuk ko tuh mmg mcm arem

beskalpancit said...

erkk..nk kne komen tjok ni ke cik naza? kekeke.. tkot2 kng jd isu lak.. hahaha!!~

well, all ppl chnge..sburuk2 & steruk2 manusia pun oneday dia brubah jgk..so mnde ni sume common..depends on perspektif stiap individu,but mostly mcm yg cik naza ckp tuler,nk cr calon bini..nk yg baik2..stiap org nk yg terbaik BUT nilaian 'terbaik' tu berbeza bg sesetngah org k..mne ade org laki yg nk cr bakal bini yang akan bimbing anak2 dia yg 'kurang baik'? mungkin ada tp bole kire..

so kesimpulannya..we need to change to be the best & better person utk jd yg terbaik..
insyaAllah..

renung2kan & selamat beramal...ihikss!~

**thx sbb jengok blog cik beskal

syuk said...

sayep mahu perawan yang bisa memahami karir saya dong

norraien said...

huhu..
beh beh entry neyh..
tuh la tuh..
cam2 ragam laki kat luar sane..
ssh nk mendalami isi hati dorg neyh cane..
haih la..
erm msg2 de pendapat msg2 an..
so renung2kan la & selamat beramal..
tetibe jerk hehe

norraien said...

tak leh nk slhkan ane2 pihak..
juz nilaikan ane yg baek n yg ane buruk..
tepuk dada tanye selera..
nilaikan dr sudut positif dr persekitaran anda..
bertemu lg dlm 3R..
ehehe

cRusH said...

klu den sonang cte..
oleh kerana manusia ni byk ragam bentuk dan sbgnye..
begitu rasa, taste dan selera..
ade yg suke pmpuan bek jd isteri, pmpuan jahat wt men..
tp ade yg ok jek aslkan cinta...
tp senang cte..cinta itu buta..
and nothing possible in the world..
juz renung2 kan..
sbb hidup kite ni trletak di tgn sndiri..bukn sesape kan...kan...kan...

lily_pisces said...

pompuan baik atau jahat adalah subjektif bagi mata sesetengah individu..tuhan telah mencipatakan pasangan yg sebaik nya untuk kite...pokok pangkal diri sendiri...
klu laki tu pun tak baik mana tp cari pompuan baik bak wanita lindungan kaabah mmg takkan dpt la..sebaik2 pompuan yg dia akan dpt mestilah yg sesuai dgn dia...sume manusia pernah melakukan salah n dosa tak kesah la dosa besar ke kecik ke..tp yg berhak menghukum seseorg tu jahat or baik hanya ALLAH saje..kite manusia tak dpt nk nilai betapa baik or buruk nya seseorg manusia..
kdg2 kite hanya menuduh dgn menyangka bukan menyiasat..
moral of the story is...BAIK yg dicari oleh lelaki adalah subjektif.. mungkin Baik budi bicara mungkin juga sopan santun.baik boleh jd 1001 baik...jd relax amek masa untuk respon n respeks pilihan2 yg dibuat oleh org lain..

gua said...

BOHONG PENIPU DUSTA jika manusia menolak yang terbaik... Malah hakikatnya manusia berebut2 mengejar setiap peluang memiliki yang terbaik hingga ada yang sanggup berlaku kejam...
Inilah nama NAFSU...ia suatu anugerah perasaan yang tak terkata nikmatnya... Setiap sesuatunya dihayati dengan pelbagai huraian nikmat rasa yang berbeza-beza... Memang tak dinafikan kini ramai yang terlalu memilih teman hidup. Pelbagai aspek ditumpukan... Hakikatnya memang digalakkan memilih teman yang terbaik dengan dimulai keimanannya, adab, penampilan serta pelbagai aspek terbaik yang dimiliki seseorang itu... Ini jelas memilih yang terbaik adalah dituntut... Namun begitu... Amat MULIA kiranya sesiapa rela menerima yang serba kekurangan sebagai pilihan... telah terbukti pasangan ini bahagia hingga ke akhir hayat...

PERSOALAN LELAKI HANYA MEMILIH WANITA YANG BAIK2 SEBAGAI CALON ISTERI ADALAH TIDAK TEPAT...
MALAH SUKAR MEMBUKTIKAN SEBAB-SEBAB JODOH PERTEMUAN ANTARA DUA INSAN TERJALIN...ADA PELBAGAI SEBAB ATAU FAKTOR2 YANG MENJADI TARIKAN...

MANAKALA LELAKI HANYA AKAN MEMILIH WANITA JAHAT SEBAGAI PILIHAN TEMAN BERPOYA-POYA MEMANG BENAR...
KERANA MAJORITI GOLONGAN WANITA INI SECARA SENGAJA ATAU TANPA DISEDARI TELAH MENAWARKAN PELUANG UNTUK TUJUAN BERHIBUR...

DISINI DAPAT DILIHAT BETAPA CELARUNYA NAFSU MENGAWAL PEMIKIRAN MANUSIA... MAKA PERKARA YANG PERLU DIBERI PERHATIAN ADALAH PENGURUSAN "NAFSU"

Sekiranya 'NAFSU' diurus degngan sempurna maka jelas terbuka peluang menikmati kebahagian hidup... Soal bimbingan pula bukan hanya wanita memerlukannya tetapi begitu juga lelaki bagi melengkapkan rumahtangga yang harmoni...

Manusia belajar dari sejarah... suatu ketika dahulu... maruah darjat keturunan seseorang itu dijadikan pengukur... menyatukan pasangan... hingga persoalan DARA amat penting bagi memastikan salasilah keturunan berterusan dari golongan yang terbaik... namun begitu perubahan masa telah membuka minda hingga agar manusia mempunyai nilai timbangrasa untuk memberi peluang atau menghulur tangan membantu golongan terpinggir maka walau dosa-dosa telah menggunung namun pintu taubat senantiasa menawarkan peluang kehidupan baru... Malangnya golongan ini telah memusnahkan peluang ini apabila gagal istiqamah dengan taubat yang dilafazkan... maka akhirnya terimalah balasan "KARMA"-iaitu buat baik dibalas baik...buat jahat dibalas jahat...tak buat apa-apa akan dibalas tiada apa...inilah kebenaran iaitu setiap perbuatan akan ada balasannya...

Maka usahlah dirayu pada manusia agar menerima taubat diri yang dikatakan hina... kerana balasan telah ditetapkan...

Kesimpulan...CERMIN DIRI>>>Lihatlah Diri, Nilailah Diri dan Kenali Diri apa yang mampu diberi kepada pihak lain...Jangan terkilan kiranya tidak terpilih oleh golongan terbaik kerana nescaya pasti ada hikmah yang melindungi diri... SESUNGGUHNYA MANUSIA ADALAH CIPTAAN TUHAN YANG SEMPURNA BAIK DARI KALANGAN YANG TERBAIK...PERBEDAAN RASA HANYALAH MAINAN KELIRU NAFSU DIRI....

jijie said...

ini tidak betol. aq tidak sokong!!!

mumu said...

BES WOMEN WIN...weeeeeeeeeeeee!!!..
BES WOMEN WIN..BES WOMEN WIN..BES WOMEN WIN..=)