BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, July 4, 2009

Relaks, Respek, Respons..


"Hujan yang turun bagaikan mutiara"...uit....tetibe plak kl ujan pg2 nie...wahhh...sedapnye tdo nie...tp aku xmo tdo lg...aku nk luahkn sst kt dlm nie...nk ktekn xpuas ati..xjgk...nk kte bengang pon xjgk...aih..pape jek la cik nazza ooiii.....

Bkn pe...kdg2 aku pelik laaa...npe la aku bley jg ati owg..tp owg len xbley jg ati aku...then aku pnye r hormat owg..tp owg len xbley nk hrmat aku..w'cne benci or mrh pon aku kt owg tue..tp aku xsmp ati nk bwat dier skt ati or wutever laa..malah aku nie xske nk skt kn ati owg atau nk crk gado dgn owg..tp ntahlaa...lg aku cbe jg ati owg lg mjd2 npknyee...uhu...lg aku diam..lg nek kpale..papepon aku xnk melatah dgn lbh awl..coz aku sndiri pon ader otak dan akal utk tentukn mne yg bek dan mne yg buruk...aku xpretend mjd owg yg sempurna...tp skurang2nye aku xde r nk tunjuk pndai atau bwat dr nie mcm "ANGEL"...

So...aku bpegang kpd prinsip 3R..Relaks, Respek and Respons...

1st..Relaks...
Wutever owg ckp aku nie pon...aku msh bley tros bdiam dri...diam2 aku pon bkn diam2 bodo..diam2 smbl mlihat gelagat dan tgkah laku owg dseliling aku nie...pretend jek dr aku nie mcm xtaw pape...mcm owg bengong...ape owg ckp ker..owg bwat aku skt ati ker..aku ttp relaks..

2nd..Respek..
Yes..blaja utk respek owg len...even owg cbe kutuk or cbe nk sktkn ati aku..aku ttp cbe utk respek dowg..yg plg pntg.."dun judge a book by its cover"..mksd aku....even jht mne pon owg tuh..dier jgk ader ati n prasaan...aku xske nk judge owg dpd luaran...klu bley aku nk knl owg tue dlu..da rpt..bwu aku bley taw owg tue cne...so..papepon..klu aku bley respek owg..y not?owg len bley respek aku jgk...even kowg xske aku pon....

3rd/lastly....Respon...
haa..tang nie mmg aku ske sgt2...respon nie dlm erti len...mberi jwpn kpd owg len..mksd aku kt cni...biler da relaks..ps2 respek...then kiter kne r bg respon..dlm erti kte len..biler da diam ps2 cool...tp klu da nek kpale..kne r BAGI skt kn...uhu...aku pon ader ati dan prasaan gak..

So..kt cni aku btol2 mtk maaf la klu ape yg aku tls nie mnyentuh sensitiviti owg yg mbace nye...aku mmg xde niat pon nk bwat cm2...biasa r aku nie pon manusia jgk..diam2(Relaks) aku bkn bereti aku mbiarkan...aku cme mghormati(respek) setiap pndgn atau pndpt owg len, w'pon kdg2 mkn dlm jgk ayt2 dowg nie..hehe...tp biler da mlebihi batas..smp aku sndri pon xthn...xkn nk diam jek kot..btol x..??kne r bg RESPONS skt...hehe...

Papepon..aku btol2 mtk maaf dr ujong rmbut smp ujong kaki kpd spe2 yg trase tuh ek...mmg aku xde niat pon nk sktkn ati owg len..cme aku xnk mbiarkan dri aku nie dpndg rendah atau dprbodoh2kn owg len....So...ampunilah gue...gue ini hanya la insan biasa yg xsempurna...uhu...

3 comments:

GuaBeauty said...

zAzA.... perjalanan kehidupan tidak lengkap dengan pelbagai rintangan & cabaran. Inilah antara rencah yg mengiringi hingga akhir hayat. Its good u ambil langkah mcm 3R tu... tapi u perlu pastikan setiap perkara akan diakhiri dgn tindakan atau respon u. Maka elak la dipendam krn ia punca barah yg merebak tanpa disedari...BAHAYA!!!

Tindakan u itu akan mencerminkan pemikiran u... kritikan senantiasa menjadi duri2 yg boleh dijadikan perisai diri u. Maksud nyer... kutip segala yg u LIHAT, DENGAR ATAU TERASA sepanjang perjalanan u. Kuatkan keyakinan maka pasti tiada mampu segala serangan menembusi u.... akhirkata...SENYUMLAH MENJADI BEKALAN YG MERACUNI TOHMAHAN..... ALL THE BEST

eJart said...

wahh byk lak 'dlm erti kata lain' ek? hiks
huhu...aku rse aku pnah gak lalu mnde sme, juz tang yg relax tu klo ko wat xtau pon ssh gak, kang lg d pijak pale kang..
sbb mayb aku kdg2 dpt rse org tu cmne..so aku alert je a dia watpe then mayb gak time tu ayat peluru b'pandu aku kua ke kan...sndri mau ingat aa

*so, pe yg menyebabkn ko wat entry ni? x mo cte ke..;D

Anonymous said...

Kalau kte nak seseorang tu hormat kat kte,kte juga kena menghormati hak seseorang tu.Jadi mende 2 akn jadi lebih seimbang..bru la ade sifat hormat menghormati antara satu sama lain..btol x??Itulah dinamakan Relax,respek n respons..same2 phm n same2 hormat meghormati..so dalami la mksud 3R nie...